A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

”Nästa gång ni träffar någon på Skånetrafiken…”

Söndag 2 januari. Dags att åka hem från Kalmar. Jag till Helsingborg, vännen till Malmö.
Vi åker in till Kalmar järnvägsstation och letar efter Skånetrafikens automat, som ska finnas här. Då är tanken att vi köper biljetter Alvesta – Helsingborg respektive Alvesta – Malmö och få våra 20 % rabatt tack vare JoJo. Skånetrafikens personal på Knutpunkten har ju lovat att det ska finnas en automat här.
Nope.
Vi går till SJ biljettkassa eftersom vi ändå ska köpa SJ-biljetter Kalmar – Alvesta. Vi frågar efter automaten.
”Det finns ingen, har aldrig funnits någon”, blir svaret.
”Men Skånetrafikens personal har sagt att de ska finnas en!”
”Ja, vi har hört det förut, men det är fel. Nästa gång ni träffar personal från Skånetrafiken får ni gärna säga det”.
Jahopp. Då är det bara att köpa SJ-biljetter hela vägen.
Min reskamrat köper sin biljett först, till Lund för då kan hon nyttja sitt pendlarkort sista biten. Pris: 361 kr, inkl 34 kr bokningsavgift.
Så köper jag min till Helsingborg. 375 kr inkl 33 kr bokningsavgift.
Alltså. Vi köper våra biljetter med 2 minuters mellanrum, till exakt samma tåg fast en hoppar av i Hässleholm och byter där (jag), en åker hela vägen.
Men jag betalar alltså en krona mindre i bokningsavgift fast jag har dyrare biljett.
Det är inte speciellt logiskt, det är inte ett fast pris och inte heller en procentsats på priset.
Jag får upprepa konduktörens ord på vägen till Kalmar:
”Det är lite olika…”

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>