A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Busschaufförer är onda! I alla fall vissa av dem...

Mr Marabou har pendlat Malmö – Helsingborg sedan våren 2006 och har alltid månadskort som gäller över hela Skåne. 2006 kostade kortet 790 kr, 2007 kostade det 890 kr, 2008 blev det 990 kr och nu under 2009 har det kostat 1 060 kr.

Vart vill Mr Marabou komma med detta? Jo, laddningen av kortet. Ibland går kortet ut mitt i veckan och då har man inget val, man stannar till på Skånetrafikens kontor på vägen hem och laddar det och betalar med kort (hellre än att gå omkring med 1 000 kr på fickan) och det är inga problem. För att göra det på morgonen därpå på stationen innebär alltid långa köer och med stor sannolikhet ett missat tåg.

Men ibland tar kortet slut på en fredag eller torsdag (Mr Marabou jobbar numera hemifrån på fredagar och nyttjar därmed inte Skånetrafikens förträffliga tjänster dessa veckodagar) och då vill man ladda kortet på måndag morgon.

Just idag var det så, kortet gick ut i torsdags och Mr Marabou tog ut kontanter på bankomat och hoppade glatt på bussen. Snäll som Mr Marabou är, så försöker han alltid ha så jämna pengar med sig som möjligt, då chaufförerna på bussen ibland inte har växel på stora sedlar eller för att det hela ska gå snabbare, Mr Marabou vill ju inte försena bussen eller reta medpassagerare för at han upptar chaufförens och därmed deras tid.

Så, eftersom kortet kostar 1 060 kr, hade Mr Marabou 1 100 kr i handen. Sedan kommer chockbeskedet från chauffören:

- Nej, jag kan inte ladda ditt kort, det är för mycket pengar. Du får ladda på stationen.

- Jaha okej, det har ju alltid gått förr?

- Jag har en tidtabell att passa, vill du åka med får du betala! blev det rappa svaret varpå Mr Marabou säger:

- Jaha okej… en enkel till centralen då…

Bitter sitter Mr Marabou där och har precis förlorat 14:40 (han har alltid ett rabattkort laddat och medtaget ifall att…)

På Centralen är det såklart kö och Mr Marabou missar sitt 08:08-tåg. Kortet laddas, nästa tåg går 08:21 och det kan tyckas vara en mycket liten tidsskillnad. Om det inte vore för att det är ett Pågatåg (Plågatåg?) som går via Teckomatorp… så Gantofta, Burlöv och alla andra småstationer föräras av ett besök denna morgon och Mr Marabou dyker andfådd upp på jobbet 09:40, hela 40 minuter senare än vanligt.

Nu kommer själva gnället; om Skånetrafiken ska ha kort som inte kan laddas på bussen, ska man upplysas om det. Om chauffören inte kan ge växel, så duger följande två repliker jättebra:

- Jag kan inte ge dig växel nu, men sätt dig långt fram så får du växel när fler har betalat (har aldrig hänt Mr Marabou)

- Jag kan inte ge dig växel nu, och tror inte jag kommer att kunna göra det under resan. Du får följa med till Centralen och ladda där (har hänt Mr Marabou ett par gånger)

Mr Marabou har full förståelse för rånrisker och att chaufförerna inte vill ha mycket kontanter ombord, Mr Marabou har förståelse för att det inte alltid finns växel, speciellt på måndag morgon.

Men nu har Skånetrafiken ett kort som inte kan laddas via telefon, Internet eller SMS, samtidigt som de INTE har en policy att kortet inte ska gå att ladda ombord på bussen.

Mr Marabou blev glad när Skånetrafiken införde nya kort som kan laddas på nätet, men de gäller ju bara inom staden och inte i den typ av kort pendlare har… så skärpning! Antingen ska man kunna ladda kortet på bussen, eller inte. Det ska inte avgöras av chaufförens humör eller växelkassa!

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>